|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pequ
Admin
Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 19:32, 04 Maj 2008 Temat postu: Historia motoryzacji |
|
|
Około 4000 lat p.n.e wynaleziono koło. Od tego czasu, człowiek używał pojazdów kołowych napędzanych siłą zwierząt do różnych celów. Jednak pierwszym udokumentowanym pojazdem napędzanym silnikiem cieplnym był parowy wehikuł francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa-Josepha Cugnot, zbudowany w roku 1769. W 1678 flandryjski ksiądz, Ferdinand Verbiest, rzekomo zaprezentował Chińskiemu cesarzowi pojazd napędzany parą, jednak nie ma na to dowodów. Pojazd Cugnot'a przeznaczony do ciągnięcia dział, był napędzany prymitywną, dwucylindrową maszyną parową, która umożliwiała jego ruch z prędkością zaledwie 4 km/h. Dlatego też, pojazd ten nie doczekał się uznania ówczesnych ludzi i szybko odszedł w zapomnienie.
W 1801 angielski inżynier Richard Trevithick reaktywował ideę użycia maszyny parowej do napędzania pojazdu. Udoskonaliwszy maszynę parową, zastosował ją do napędu, "lokomotywy drogowej" i jako pierwszy w świecie, w 1804 przejechał pomyślnie 150 km, zabierając jednocześnie dwunastu pasażerów. Parowóz ten nie odniósł jednak sukcesu finansowego, i dlatego też często błędnie podaje się Rakietę George'a i Roberta Stephensonów jako pierwszy parowóz świata. Został on skonstruowany w roku 1829, właściwie była to udoskonalona wersja parowozów konstruowanych w poprzednich latach (pierwszą linię kolejowa George Stephenson uruchomił już w 1825 roku). W Rakiecie zastosowano wielorurowy kocioł, który znacznie poprawił jej osiągi. Zbudowano ją głównie dla uczestnictwa w konkursie Rainhill Trials, którego zwycięska maszyna miała być używana przez kolei Liverpool - Manchester. Rakieta zwyciężyła, ponieważ jako jedyna przetrwała wszystkie próby, a jej osiągi odpowiadały organizatorom. 15 września 1830 miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek w historii kolei - podczas oficjalnego otwarcia linii Liverpool - Manchester, zginął William Huskisson.
* ok.4000 p.n.e - koło
* 1740 - najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego
* 1769 - artyleryjski ciągnik parowy Nicolasa Cugnota
* 1801 – parowy trójkołowiec Richarda Trevithicka
* 1825 - dyliżans parowy (omnibus) Gurneya w Anglii
* 1827 - amerykański pojazd parowy Oshkosh Shomera i Farranda
* 1834 - dyliżans parowy Dietza w Francji
* 1865 - angielska ustawa Ustawa o czerwonej fladze praktycznie zakazuje używania drogowych pojazdów parowych
* 1875 - pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym - Siegfried Marcus, Wiedeń
* 1888
o samochód z skrzynią biegów - Karl Benz
o Opona pneumatyczna- John Boyd Dunlop
* 1897 - Stanisław Grodzki uzyskuje pierwsze prawo jazdy wydane w Warszawie na prowadzenie samochodu Peugeot P - 9
* 1904 - w Warszawie powstają omnibusy z silnikiem
* 1913 - taśma produkcyjna - Henry Ford
* 1919 - rozrusznik silnika elektryczny
* 1925 - hamulec hydrauliczny
* 1932 - automatyczna skrzynia biegów - F. Kreis, Niemcy
* 1947 - opona bezdętkowa
źródło: wikipedia.pl
Dziś jeździmy sobie superluksusowymi autkami ( no może Ci bogatsi ) , a teraz uświadommy sobie ile ludzie się namyśleli i napracowali zanim wynaleźli koło, pojazdy napędzane parą czy hamulec.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Pequ dnia Nie 19:33, 04 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|